حمایت دانشجویان تهران از خیزش ضدصهیونیستی دانشگاهیان آمریکا قتل دختر اصفهانی مبتلا به اوتیسم به دست مادرش مشهد، سومین قطب پیوند کبد در کشور است آرامگاه فردوسی برای ۱۰ شب میزبان بزرگداشت حکیم‌توس است دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید
سرخط خبرها

گرم‌ترین تابستان نیم قرن | کاهش ۶۰ درصدی بارش‌ها

  • کد خبر: ۶۹۰۱۲
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
گرم‌ترین تابستان نیم قرن | کاهش ۶۰ درصدی بارش‌ها
پیش بینی‌ها می‌گوید که قرار است خشک سالی کم سابقه‌ای را در سال ۱۴۰۰ تجربه کنیم و حتی شاید در شهر‌های بزرگ کار به جیره بندی آب برسد.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ امسال در حال پشت سرگذاشتن یکی از عجیب‌ترین تابستان‌های نیم قرن اخیر هستیم. براساس آمار‌هایی که سازمان هواشناسی کشور منتشر کرده است، بارش‌ها در سراسر ایران بیش از ۶۰ درصد کاهش داشته است. پیش بینی‌ها می‌گوید که قرار است خشک سالی کم سابقه‌ای را در سال ۱۴۰۰ تجربه کنیم و حتی شاید در شهر‌های بزرگ کار به جیره بندی آب برسد.

 

نیروگاه‌های برق آبی کشور به دلیل کاهش چشمگیر بارش باران، به حداقل ظرفیت تولید رسیده اند و گرمای زودهنگام هوا و بالارفتن مصرف برق دست به دست هم داده اند که مردم ایران هرروز دو ساعت خاموشی داشته باشند تا تأمین برق دچار مشکل نشود. نقشه‌های پیش بینی فصلی هواشناسی هم نشان می‌دهد که قرار است گرم‌ترین تابستان نیم قرن اخیر را پشت سر بگذاریم؛ گرمایی که البته به گفته مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی چندان دامن مشهد و استان را نخواهد گرفت!


امسال، یک درجه گرم‌تر از پارسال

پژوهشکده اقلیم شناسی ایران حدود ۵ روز پیش گزارش‌های پیش بینی فصلی سه ماه تابستان را منتشر کرد؛ گزارش‌هایی که نشان می‌دهد حداقل در چهار ماه آینده، ایران در مقایسه با سال‌های گذشته گرم‌تر می‌شود و آن طور که صادق ضیائیان، مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، در گفتگو با همشهری اعلام کرده است، دمای هوا در بخش‌های بزرگی از ایران در مقایسه با ۵۰ سال گذشته بیشتر خواهد شد.


وضعیت باورنکردنی بارش باران

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی نیز با تأیید این صحبت‌ها و با بیان اینکه دمای استان در تابستان ۱۴۰۰ از حد نرمال یک درجه بالاتر خواهد بود، گفت: حتی شهر‌های سردسیر مثل درگز و قوچان هم این افزایش دما را در مقایسه با سال‌های گذشته تجربه خواهند کرد. براساس این نقشه‌ها و پیش بینی‌های صورت گرفته می‌توانیم بگوییم که در تابستان امسال در قیاس با سال‌های گذشته هوا گرم‌تر است.


محسن عراقی زاده همچنین از نباریدن باران تا پایان شهریور خبر داد و به خبرنگار ما گفت: نقشه‌هایی که داریم به ما می‌گوید، تا آخر شهریور در استان یا بارش نداریم یا اگر هم هست چشمگیر نیست. امسال در حوزه بارش باران وضعیتی باورنکردنی داشتیم و این کاهش بارش‌ها بسیار عجیب بود و طبیعی است که با این حجم از کاهش بارش باران شاهد خشک سالی در استان و به تبع آن در شهر مشهد باشیم.


۵۴ درصد از مساحت مشهد درگیر خشک سالی است

دو روز قبل نیز جمعی از فعالان و دغدغه‌مندان حوزه آب از استاندار خراسان رضوی درخواست کردند ستاد خشک سالی این استان فعال شود. پیش از این محمد علایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان، هم درباره این موضوع هشدار داده و به مهر گفته بود که سال گذشته تا اول اردیبهشت بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد سد‌ها و ذخیره شده، اما امسال تنها ۵ میلیون مترمکعب آب به سد‌های استان وارد شده است و همه این موارد نشان‌ می‌دهد که خشک سالی بسیار شدیدی در راه است که در۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.


نقشه‌های پیش بینی فصلی پژوهشکده اقلیم شناسی ایران هم همین موضوع را ثابت می‌کند و آن طور که پیداست تعداد شهر‌های دارای تنش آبی کشور به بیش از ۲۰۰ شهر رسیده است که مشهد هم یکی از آن هاست. براساس گزارشی که مرکز ملی خشک سالی و مدیریت بحران در ابتدای سال منتشر کرده است، تا پایان فرودین ماه ۱۴۰۰ و در دوره یک ساله ۵۴.۷ درصد از مساحت مشهد درگیر خشک سالی شدید است و این عدد برای استان ۳۵.۳ درصد است.


مدیرکل بهبود محیط زیست شهری شهرداری مشهد نیز اعلام کرد: اجرای عملیات مه پاشی درختان شهر برای مقابله با گرما در ۴۰ محور اصلی شهر انجام شده است. سیدعلی اکبر انتظام افزود: این عملیات از ابتدای خردادماه با اولویت گونه‌های حساس به تنش‌های گرمایی، به صورت شبانه از ساعت ۲۲ تا ۵ بامداد آغاز شده است و تا پایان فصل گرما ادامه خواهد داشت و درختان هدف، با فواصل هر ۴ تا ۵ روز یک بار، مه پاشی می‌شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->